Dames Avanti kampioen!

Avanti DA1
Desk DA1
20-03-2016

Trainers-coaches Luke, Rob en Kevin kijken terug op een fantastisch seizoen.
Afgelopen zondag 20 maart speelde de dames van Avanti hun 'kampioenswedstrijd' en werden de dames maar ook wij, trainers- coaches in het zonnetje gezet, de kampioenstaart werd aangesneden en de fles ontkurkt!

Terugblik op het heerlijke seizoen
Na een "net niet seizoen" vorig jaar, met een tweede plaats in de beker en een gemist kampioenschap, waren de dames er klaar voor in dit seizoen echt een stempel te drukken. Het gevoel en de sfeer ontstond tijdens het trainingsweekend wat als voorbereiding zou dienen voor huidig zaalseizoen.

Buikspierkwartier!
Een goede sfeer creƫren bij een tiental puberende dames kan nog vrij lastig zijn, wat moet je dan doen vroeg ik me af? Dan moet je er maar voor gaan zorgen dat ze niet meer op elkaar zeuren, maar op mij. Hoe? Krachttraining, structureel elke dinsdag! Gelukkig had ik aan Rob Jansen echt een goede partner in crime hierin. Buikspierkwartier, opgeblazen benen en volgelopen armen maakte dat de dames vaak met "bepaalde blikken" onze kant op keken. HEERLIJK! Hard werken loont, dat werd duidelijk in de start van het seizoen. Conditioneel en fysiek waren onze dames het fitst in de gehele competitie. Hier maakte we verschil! De eerste wedstrijd was het samenkomen van een juiste voorbereiding, conditioneel fit en een gezellige en leuke groep. HMC werd naar huis gestuurd met 39-7. Coachen was nog nooit zo makkelijk geweest!

Team op scherp
Het verloop van de competitie en het winnen van wedstrijden zorgde al gauw voor wat "kampioenskriebels" onder het team, wat geheel terecht was. Toch ging het niet zonder slag of stoot. Het was op een zaterdagavond dat onze dames voor het eerst verloren, gelukkig ook voor het laatst. United Breda uit bleek een zenuwslopende wedstrijd te worden. Tot in de allerlaatste seconde konden we het verlies nog voorkomen en er een gelijkspel uit halen, maar helaas was de eerste nederlaag geleden. Dus, weer terug naar de krachttraining. Met tegenstanders als Breda, Tachos en HABO wisten we dat de eerste plaats niet vanzelfsprekend was. Harder trainen, structuur in het spel, systemen spelen en vooral plezier in de groep behouden. Dit lukte en de dames begonnen met stijlvolle opmars naar de eerste plek.

Dankzij regelmatige invalbeurten van Kelly Crielaard als coach werden ook de uitwedstrijden gewonnen. Cruciaal want hier wilde onze dames nog wel eens wat minder fel spelen. Ook de keeperstraining van Kevin Schapendonk heeft zeker meegeholpen, Maartje en Tara kregen daardoor nog meer inzicht en techniek en behendigheid.

Vorig seizoen was de bekerfinale bereikt en dat gingen we dit seizoen ook weer halen. Daar waren we van overtuigd en daar maken we nog steeds kans op. Eerste tegenstander dit bekerseizoen was Tachos. Hetzelfde team uit de competitie. De week ervoor speelde we in competitie verband ook al tegen elkaar en waren we verrast door de tactiek. Onze buitenopbouwers, Eva en Mirte, kregen vanaf de eerste minuut mandekking. PANIEK OP HET VELD! Toch gewonnen, want we zijn gewoon de beste en de andere dames pakte de verantwoordelijkheid en scoorde lekker door. We staan nu in de halve finale en we gaan dit jaar de beker pakken daar zijn we van overtuigd.

Handbal sportiviteit ten top!
Erg mooi gebaar tijden onze 'kampioenswedstrijd' afgelopen zondag. Desk uit Kaatsheuvel had zelfs een bloemetje meegenomen voor onze kampioenen. Een aantal meiden van Avanti hebben talentontwikkeling kunnen doen op de Handbalschool Brabant. Daar ook weer vriendinnen gemaakt met topspelers uit andere teams. Ongelooflijk om te zien hoe gezellig de pittige wedstrijden vaak zijn. Wordt er een team dik ingemaakt gaan ze allemaal toch met een 'big smile' het veld af. Sportiviteit ten top!

Het seizoen is een successeizoen geworden. Iedereen binnen Avanti is trots op dit clubje dames. Met het dik verdiende kampioenschap op zak verdienen ze al een dikke pluim. We gaan voor de dubbel, Het kampioenschap hebben we 'in the pocket' bekerwinst zou fantastisch zijn! Als wij de speelsters groep zouden omschrijven zoals we ze als coaches/trainers hebben meegemaakt dan zouden we dat als volgt doen: Het is een groepje puberale meiden die dankzij succes op het veld dichter naar elkaar toe gegroeid zijn. Het zijn letterlijk en figuurlijk sterkere dames geworden, in gedrag en in spel. Wij zijn trots op ze!

Tekst: Luke Koppenhol
Foto's: Menno van der Bruggen