Periode 1980-1989

In de ledenvergadering van 1980 zou de heer Albert Pol na 15 jaar de voorzittershamer neerleggen. Kandidaat voor de voorzittersfunctie is de heer Kees van Eeten. Deze kandidaat zou ook gekozen worden.

Tot in de jaren 80 reden wekelijks witte volkswagenbusjes (van Alcoa) de jeugdspelers naar de wedstrijden.

In 1981 besloot de afdeling West Noord-Brabant voor een andere opzet voor de veldhandbalcompetitie te kiezen. Voorheen werd het eerste deel van de veldcompetitie na de zomervakantie en voor de zaalcompetitie gespeeld, en na de zaalcompetitie het tweede deel. Na dit besluit zou het eerste deel voortaan direct na de zaalcompetitie van start gaan en wordt het tweede deel na de zomer afgewerkt.

Met Pinksteren in 1981 werd door Avanti een internationaal toernooi georganiseerd in sporthal Onder de Bogen. Deelnemers waren Duyvestein Wintersport/Hellas, die alle vier de wedstrijden won, Pius X uit Eindhoven, die op de 2e plaats eindigde en Volendam (derde). Het Duitse HSG-Bingen en Avanti eindigden gebroederlijk op de laatste plaats. Het was voor Avanti zeker geen slecht toernooi: het verlies tegen Pius X (13-11), Volendam (9-8) en winnaar DW/Hellas (8-6) was miniem. Daarbij kon Avanti nog als excuus aanvoeren dat de ploeg enkele ervaren spelers moest missen, terwijl tegelijkertijd een verjonging werd doorgevoerd.

De zaalcompetitie van 1981-1982 leverde drie kampioenen op: Meisjes Pupillen 1, Dames Junioren 1 en Dames Senioren 3. Meisjes Pupillen 1, die een zeer sterke competitie speelden, werden ongeslagen kampioen.

Een jaar later, in de zaalcompetitie 1982-1983, had HV Avanti 4 kampioenen: Jongens Aspiranten, Dames Senioren 2, Dames Senioren 3 en Heren Senioren 1. De Jongens Aspiranten werden kampioen in de eerste klasse, waardoor zij met kampioenen uit andere regio's verder konden strijden om het officiële aspiranten Kampioenschap Nederland. In de beslissende wedstrijd tegen Uno Animo, waarbij bijna alle ouders van de spelers aanwezig waren, werd direct op de gebruikelijke fanatieke wijze aangevallen. Hierbij werd echter ook de verdediging niet verwaarloosd. Via goede aanvallen werd een 5-4 voorsprong opgebouwd, wat tevens de ruststand was. Na de rust wist Avanti door prima doelpunten van Nico en Jan definitief afstand te nemen, waardoor men ook de zenuwen wat beter onder controle kreeg. Zeker mag ook niet onvermeld blijven dat Arno door goed keeperswerk een groot aandeel had in de ruime marge. De einduitslag werd tenslotte 16-7.

Door een gelijkspel tegen Marathon bleven de Heren Senioren 1 in maart 1985 in de 3e divisie. Avanti moest minimaal 1 punt halen tegen de degradatiekandidaat. Bij rust keek Avanti echter tegen een 10-2 achterstand aan. Een ander verdedigingssysteem wierp in de tweede helft haar vruchten af. In de laatste seconde bezorgde Peter Ypelaar het laatste doelpunt waardoor de 3e divisie behouden bleef.

In 1986 werd opnieuw een hoogtepunt bereikt: in april werd de eerste steen gelegd voor ons nieuwe, eigen, clubhuis. In september 1986 werd deze officieel geopend.

In maart 1987 werden de heren senioren 1 kampioen van de eerste klasse, waardoor zij promoveren naar de 3e divisie. De kampioenswedstrijd tegen Groene Ster uit Zevenbergen was een zenuwslopende strijd. Lange tijd ging de stand gelijk op. Avanti kon met een minimale voorsprong de rust in (10-9). Pas halverwege de tweede helft kwam Avanti op gang. Bij 23-18 klonk het verlossende eindsignaal. Op onderstaande foto staat het kampioensteam.

Dames Senioren 2 speelden in oktober 1988 een beslissingswedstrijd tegen Havedo. Het begin verliep nerveus: veel afspeelfouten en gemiste kansen waren het gevolg. Havedo had daar minder last van en ging de rust in met een voorsprong van 7-3. In de rust sprak coach Stephan Pol een hartig woordje. De dames kwamen als herboren uit de kleedkamer en werkten beetje bij beetje de achterstand weg. In de 14e minuut was het 9-9. Havedo begon gehaast te spelen wat Avanti kansen bood. Met nog anderhalve minuut op de klok stond Avanti voor met 13-12. Een doelpunt van Marleen maakte een einde aan de onzekerheid: het kampioenschap was een feit. Het massaal opgekomen publiek, inclusief sponsor Henk en Gonnie van Delft en voorzitter Kees van Eeten feliciteerden de dames uitbundig. De sponsor zegde zelfs nieuwe trainingspakken toe.

De laatste wens van Avanti ging op 27 augustus 1989 in vervulling: een verhard veld bij clubhuis "De Schakel". Avanti was één van de laatste verenigingen in West-Noord-Brabant, die geen verhard veld ter beschikking had.