Eerste jaren HV Avanti (1972-1980)

In 1972, zeven jaar na de oprichting, is Avanti de grootst deelnemende vereniging van de afdeling West-Noord-Brabant. Maar liefst 180 leden zouden aan de zaalcompetitie gaan deelnemen. In totaal bestond Avanti uit 225 leden.

In 1975 werden de Heren Senioren 1 kampioen van de derde klasse.
In 1976 werden zowel de Heren Senioren 1, als de Dames Senioren 1 kampioen.
De Heren Senioren 1 kampioen van de tweede klasse, waardoor zij voor het twee jaar op rij promoveerden.

Op bovenstaande foto staand v.l.n.r. Roland Kop, Gerard van Spijk, Hans van Haaren, Frie van Spijk, Jean-Louis Kop, Victor Roitero, Nort van Spijk, Ed van Delft, Kees van Spijk en Jos van Iersel (coach). Zittend v.l.n.r. Adriaan van Laarhoven, Peter van Hulten, Peter van de Wiel, Henk Klerks, Leon de Leeuw, Chris Nelis en Cor Verhoeven.

Ook de Dames Senioren 1 werden in 1976 kampioen, waardoor zij een promotiewedstrijd mochten spelen (die helaas verloren ging). Het team bestond uit: Jeanne van Delft, Corrie van Essen, Els van Iersel, Johanna van Iersel, Diny Kremers, Dorien van Logten, Annie Pijnenborg, Jeannie Pijnenborg, Ans Rijpert, Francien Schilders, Els snoeren, Ria Wolters, Evelyn Zeeuwe.

In 1977 werden zowel de Meisjes Pupillen 2 als de Dames Junioren kampioen van de veldcompetitie.

In 1979 kende de competitie voor Heren Senioren 1 een spannend slot. Doordat Were Di uit Tilburg verloor van degradatiekandidaat RHV uit Rijen, werden de heren kampioen. Hierdoor promoveerden zij opnieuw naar de derde divisie, nadat ze daaruit een jaar geleden degradeerden. Ook Heren Senioren 2 werd kampioen.

Avanti had het kampioenschap zelf niet in de hand omdat zij een week eerder in Breda bij EBHV verloren met 21-19. Het verlies betekende een flinke klap in het gezicht van de spelersgroep, temeer daar alle voorbereidingen voor een geweldig feest al getroffen waren. Nu was het wachten op de uitslag van Were Di tegen RHV en op de uitspraak van de beroepscommissie van het NHV over het al dan niet overspelen van de laatste vijf seconden van het duel Were Di-Avanti. Dat laatste was niet meer belangrijk omdat Were Di verloor van RHV.

In 1979 werd Dames Junioren 1 voor het derde achtereenvolgende seizoen opnieuw kampioen in de eerste klasse waardoor zij in de voorrondes van de Nederlandse Kampioenschappen terecht kwamen. Die voorronde werd in Maarheeze gehouden en Avanti won daar met 8-2 van BHV uit Boxtel en met 9-1 van Zeeland Sport uit Vlissingen. Dankzij die klinkende overwinningen kwamen ze op 10 juni uit bij de Nederlandse Kampioenschappen, welke gehouden werden in Amersfoort.

Een volle bus met supporters, leden en bestuursleden toog naar Amersfoort om de dames aan te moedigen. Helaas verloor Avanti met 3-5 van AMC Niloc 2 uit Amsterdam en met 1-3 van Iason uit Valkenburg. Daarna wonnen ze met 3-2 van Kwiek uit Raalte en 6-3 van DWS Schiedam. Hierdoor behaalde de Dames Junioren een derde plaats en dat was zonder meer een goed resultaat: derde van Nederland.

Na het seizoen zouden een aantal junioren de overstap naar de senioren moeten maken. Dit was dus zonder meer een waardige afsluiting van hun juniorenperiode.

Het team bestond uit de keepsters Connie Knippels en Liesbeth van Haaren de speelsters Marja van Iersel, Dymphy Knippels, Annet van Iersel, Mery Peynenborg, Anita van Tilborgh, Inge Verbeek, Karin van Sluisveld, Hanneke van Spijk, Franka van Gelder, Rianne van de Wiel en Marleen van Drunen. De dames werden getraind en gecoached door Johanna van Iersel.