Spelregelwijzigingen

Spelregelwijzigingen met ingang van 1 juli 2016

Het gaat om vijf veranderingen, die een speciale spelregelcommissie bij verschillende jeugd- en junioren WK’s al heeft laten testen en positief beoordeeld heeft.

Een overzicht van de veranderingen:

1. Keeper als speler:
De keeper kan net als voorheen als zevende veldspeler ingezet worden. De ‘keeper’ hoeft nu niet per se een apart hesje meer aan. Iedere speler op het veld kan dus uit het veld gaan om te wisselen met de keeper in plaats van alleen de speler met het daarvoor bedoelde hesje, zoals nu het geval is. Mocht er niemand met een hesje op het veld staan, dan betekent dat wel dat er ook niemand het doelgebied mag betreden. Dit mag alleen de keeper of een ‘speler’ met een hesje.

2. Geblesseerde spelers
Een geblesseerde speler moet het speelveld verlaten als hij op het veld behandeld is door iemand uit de medische staf. De speler die een blessurebehandeling krijgt moet dan worden vervangen door een andere speler. De speler mag het veld pas weer in als zijn team drie aanvallen gespeeld heeft. Een aanval begint met balbezit en eindigt met een doelpunt of wanneer de aanvallende ploeg de bal verliest. Mocht de speler het speelveld eerder betreden, wordt dit gezien als een wisselfout. De regel geldt niet als de overtreding, waar de blessurebehandeling op volgt, wordt bestraft (bijvoorbeeld met een vrije worp, gele kaart of tijdstraf). Ook geldt de regel niet bij het verzorgen van een keeper die een bal in het gezicht heeft gekregen.

3. Tijdspel
Nadat de scheidsrechters het tijdspel hebben aangegeven heeft de aanvallende ploeg nog maximaal zes passes tot zijn beschikking. Bij een vrije worp wordt dit aantal niet onderbroken. Het tellen van de passes doen de scheidsrechters.

4. Laatste minuut:
Het begrip ‘laatste minuut’ wordt in de huidige regelgeving veranderd door ‘laatste dertig seconden’.
Begaat een speler in de laatste dertig seconden van de wedstrijd een grove overtreding of wordt het spel onregelmatig onderbroken (bijvoorbeeld bij een vrije worp, midden-uit of ingooi) krijgt de desbetreffende speler een rode kaart zonder bericht en de tegenstander automatisch een penalty.

De penalty-regel geldt overigens niet voor iedere overtreding in de laatste dertig seconden. ”Het normale onderbreken van een aanval blijft gewoon een vrije worp” aldus Manfred Prause, voorzitter van de regel- en scheidsrechterscommissie van de IHF. ”Het is niet zo dat in de laatste dertig seconden iedere overtreding een penalty is. Het gaat alleen om overtredingen die een rode kaart opleveren.

5. Blauwe kaart:
De scheidsrechters hebben behalve de gele en rode kaart nu ook een blauwe kaart tot hun beschikking. De blauwe kaart zal voor meer duidelijkheid moeten zorgen bij de diskwalificatie van een speler. Krijgt een speler de rode kaart en wordt daarna ook de blauwe kaart getoond, dan betekent dit dat er op het wedstrijdformulier melding zal worden gemaakt van de rode kaart en de tuchtcommissie voor verdere maatregelen verantwoordelijk is.