Binnenkomer 22-03-2016

One team, one dream

Afgelopen weekend had ik het geluk om in Metz de handbaldames live in actie te zien. Na het zeer geslaagde WK, twee maanden geleden, heb ik mijn kans gegrepen toen de kaartverkoop startte. Wat een prachtige wedstrijd in een mooie hal en wat een geweldige entourage. Metz kleurde oranje.

Nog nooit eerder waren Nederlandse handbalsters op de Olympische Spelen, maar dit jaar gaat het dan ein-de-lijk gebeuren. Na een heel mooi WK in december, konden de dames zich plaatsen als ze eerste of tweede werden op het OKT (Olympisch Kwalificatie Toernooi) afgelopen weekend. En die horde hebben de dames ook met glans genomen. Ze versloegen Frankrijk, Japan en Tunesië.

Vier jaar geleden waren de dames ook oh zo dichtbij. De dames verloren toen nipt van Spanje en waren afhankelijk van het resultaat tussen Spanje en Kroatië; zou Spanje winnen, dan zou Nederland naar de Olympische Spelen kunnen. Jammer genoeg hadden Spanje en Kroatië het op een akkoordje gegooid en won Kroatië, tegen alle verwachtingen in, met 1 doelpunt verschil.

Vier jaar later lukt het dan wel. One team, one dream, onder leiding van Henk Groener, heeft de missie volbracht. De missie die Bert Bouwer in 1997 was gestart. Toen onder de titel “Meiden met een missie”. Bert had bedacht dat als de Nederlandse dames alleen maar bij Nederlandse ploegen blijven handballen en – bij wijze van spreken – nog contributie betalen daarvoor, Nederland nooit bij een top 10 zou kunnen horen. Hij haalde een team van speelsters bij hun toenmalige clubs weg, liet ze dagelijks trainen en bracht ze vervolgens onder in buitenlandse competities. Jammer genoeg kregen de meiden met een missie het niet voor elkaar om op de olympische spelen van 2000, 2004, 2008 en dus die van 2012 te halen.

Maar in 2016 krijgt Bert het voor elkaar dat de dames naar Rio gaan. Het principe is hetzelfde: van het huidige team zijn alleen keepster Van der Wal en hoekspeelster Goos de enige 2 die nog in Nederland spelen. De rest speelt in Duitsland, Roemenië, Noorwegen, Hongarije, Denemarken en Frankrijk. En als ik het goed beluister, kunnen de dames daarvan leven. En dat krijgen ze in Nederland niet voor elkaar. Zo valt alles mooi in elkaar. De meiden met een missie zijn “one team, one dream” geworden, Ziggo heeft het uitgezonden; alle wedstrijden van het WK en het OKT live, de dames worden 2e op het WK en 1e op het OKT, Jack is de grote knuffelbeer en de meiden zien er goed uit; niet als een vierkant Oostblok-figuur met korte haren, maar mooie blonde meiden. Kortom: alles komt perfect samen. Handbal staat weer prima op de kaart. En in augustus zitten we weer voor de buis en schreeuwen we ze naar een medaille toe. “One team, one dream”.