Columns

Binnenkomer 20-04-2015

Het leven van een artiest

Sinds een lange tijd staan er weer concerten bij mij op de agenda. Eén ervan hebben we al achter de rug. En toen ik onderweg was naar huis, vroeg ik me af hoe artiesten dat nou doen. Ik bedoel: stel dat zij kinderen hebben.

Sta je op het podium jezelf uit te sloven, ben je midden in de nacht een keer klaar met optreden, napraten, moet je terug naar huis rijden en staat er ’s morgens zo’n dreumes naast je bed te vragen of ie met Lego mag gaan spelen. Moet je oppas gaan regelen en hang je een briefje in de supermarkt: "Gezocht met spoed. Betrouwbare en lieve oppas. Onregelmatig. Betaald goed." En dan stapt een tiener bij je binnen. "Hallo, mevrouw. Ik, uh, zag uw advertentie en, uh, ik wil wel bij u oppassen. U heeft toch 5 kinderen? Ik heb alleen geen rijbewijs, dus kunt u mij thuisbrengen?".

En zou mama Anouk of papa Marco ook voorlezen (als ze niet hoeven op te treden)? En naar de dokter gaan, als zoonlief of dochterlief gevallen is? Ongetwijfeld. Maar zie je het voor je?

En dan moet je op school komen. Voor een tienminutengesprek. Zal de leraar dan eerlijk zijn en zeggen: "Nou, uw zoon is wel lief maar kletst eigenlijk veel met de andere kinderen. En eigenlijk, gezien de punten, zou hij beter op kunnen letten, dan te kletsen." Of zou de leraar dat lef niet hebben en er een mooi verhaal van maken: "Nee, uw zoon doet het voorbeeldig. Nee, we hebben eigenlijk niets aan te merken". En wat te denken van de musical door de schoolverlaters. Dan kun je als artiest niet fatsoenlijk in de zaal zitten, omdat er altijd van die randdebielen zijn, die om je handtekening vragen.

En wat als je ver overzees een reeks concerten hebt, bel je dan dagelijks? Of skypen, of facetimen?

En als ze bij een sportvereniging willen? En op het inschrijfformulier staat jouw naam. En telefoonnummer. En je moet een keer rijden bij een uitwedstrijd. Of andere taken doen. Hoe zou dat gaan als je artiest bent?

Nou ja ... gelukkig ben ik dat niet en hoef ik me nergens zorgen over te maken. En kan ik gewoon genieten van hun optreden.